Tippek a hólánc használatához


2015. január 14.

Magyarországi időjárás- és útviszonyok között elég ritkán van szükségünk hóláncra, de ha külföldi kiruccanásra indulunk, már megnő az esélye, hogy fel kell szerelnünk.

Tábla jelezheti

 

Magyarországon általánosságban nem kötelező a hólánc használata, kivéve, ha ezt egy tábla kifejezetten jelzi. A közúti jelzésen kék háttéren egy lánccal felszerelt gumi látható. Egyes európai országokban hasonló a helyzet, míg másoknál a téli időszakban, meghatározott útviszonyok esetén kötelező. Ezért külföldre utazás előtt ennek érdemes utánanézni.

 

Mikor kell újat venni

 

Azt gondolhatnánk, hogy ha van egy régi hóláncunk, akkor az jó lesz az idők végezetéig. Nos, nem biztos. Régebben ugyanis csupán az volt a fő szempont, hogy a lánc segítse az autó előrehaladását, de közben engedte oldalra csúszni a kocsit. Ha nekünk ilyen van, akkor mindenképpen érdemes egy újat beszerezni. És persze az alapszabály itt is igaz: minél olcsóbb terméket veszünk, annál könnyebben használódik el, és annál gyakrabban kell majd cserélni.

 

Ár

 

A hóláncot párban lehet vásárolni. A hipermarketek polcain már pár ezer forintért is találunk hóláncot, de a jobb minőségűek 10 ezer forintnál kezdődnek. 25 ezer Ft körül már könnyen felszerelhető, önfeszítős láncot is kaphatunk. A profi csomagokban kesztyű és térdelő szőnyeg is van.

 

Méret

 

Vásárláskor a legfontosabb szempont a megfelelő méret. Ez elvileg egyszerűen kezelhető probléma, mivel a hólánc csomagolásán feltüntetik, milyen méretű abroncshoz való. Ugyanakkor néhány esetben a láncszemek mérete is fontos lehet. Például a terepjárókhoz vastagabb, nagy szemű lánc ajánlott. Ha a kocsink kerékjáratában, a gumi és a karosszéria között szűk a hely, akkor kisebb szemű vagy lapított láncra lesz szükségünk. Sőt, még az is előfordulhat, hogy a szűk hely miatt egyáltalán nem szabad hóláncot felszerelnünk. Ezt mindenképpen ellenőrizzük az autónk kezelési útmutatójában.

 

A holanc.info oldalon több hasznos tipp mellett mérettáblázatot is találhatunk személygépkocsik és haszonjárművek számára is.

 

Forma

 

Az átlagos hóláncok mintázata általában gyémántalakzat vagy egy párhuzamosan futó láncsor. A drágább modelleket jégkarmokkal is megerősítik, a csúcsmodellekhez pedig olyan adapter is jár, amit a felnihez kell rögzíteni. Ezekre lehet a legkönnyebben és leggyorsabban feltenni a láncot.

 

Gyakorlat teszi a mestert

 

Ne csak éles helyzetben, hidegben, nagy hóban kísérletezzünk először a hólánc felszerelésével. Egyrészt nem lenne jó, ha csak ekkor derülne ki, hogy a beszerzett lánc mégse jó a kocsinkra. Másrészt célszerű otthon, nyugodt körülmények között kipróbálni, begyakorolni a felhelyezést. Ebben általában segítségünkre van a hólánchoz mellékelt, illusztrált használati utasítás. De az interneten is találhatunk számos leírást vagy oktató videót.

 

Hajtott kerékre

 

A négy kerék közül mindig arra kettőre rakjuk fel a hóláncot, amelyeket a motor meghajtja. Négykerék-hajtású autónál az első és hátsó párra is rakhatjuk, vagy ha van elég láncunk, akkor akár az összesre is.

 

Nyári gumira ne

 

A nyári gumi hólánccal nem nyerő kombináció. Sose induljunk neki olyan útnak nyári gumival, ahol egyébként hóláncra is szükség lehet.

 

Se túl szoros, se túl laza

 

Ha a láncot túl szorosra húzzuk, megsérülhet a kerék, ha viszont túl lazára, akkor pedig a kerékdob. Ezért meg kell találnunk a középutat. Ha elindulunk, akkor 50-100 méter után javallott megállni, és ellenőrizni, hogy minden rendben van-e. Szükség esetén a helyére rázódott láncot ilyenkor még meg lehet feszíteni.

 

Mikor rakjuk fel

 

Csak akkor használjunk hóláncot, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. És ne várjuk meg, amíg elakadunk a hóban.

 

Vezetés hólánccal

 

Hólánccal nem érdemes gyorsan haladni, 50 km/óránál gyorsabban menni pedig kifejezetten tilos. Számítsunk rá, hogy hólánccal jelentősen megnő a féktávolság, és ilyenkor a vezetést támogató elektronikai rendszerek egy része is csak korlátozottan működik. A megcsúszást, megpördülést gátló ESP-t például célszerű erre az időre kikapcsolni.

 

Leszerelés

 

Ha kijutottunk a havas, jeges területről, és az út újra járható (amit a lánc hangos zörgése is jelezni fog), akkor távolítsuk el a hóláncot, nehogy elkopjon. Használat után érdemes lemosni, megszárítani és kissé megolajozva tárolni.

 

 

Fotó: Domitori / Creative Commons 3.0

K&H utasbiztosítás kalkulátor

nap

K&H útitárs alkalmazás

Töltsd le az ingyenes K&H útitárs alkalmazást.
Segélyhívás, kárbejelentés, utasbiztosítás kötés és hasznos dolgok egyben.

Google play
részletek
App store
részletek