Iszik vagy síel


2015. január 5.

A jeges, havas úton is fegyelmezetten és profin vezetve, probléma és baleset nélkül eljutottunk végre a síparadicsomig. Akkor indulhat a lazulás: jöhet pár kupica, aztán pedig gyerünk síelni! Nos, ez jó programnak hangzik, de egyáltalán nem ajánlott: az ittas síelés ugyanis épp olyan veszélyes, mint az ittas autóvezetés.

Előbb a sport, aztán az alkohol

 

Abszolút érthető, ha élvezni akarjuk a megérdemelt pihenést és egy utazás során kicsit jobban elengedjük magunkat a megszokottnál. Ugyanakkor azt is észben kell tartani, hogy a síelés veszélyes üzem: ha egy-egy helyzetben nem tudunk józanul viselkedni, akkor abból nagy baj is lehet. Ráadásul nem csak saját magunkat törhetjük össze, de mások testi épségét is veszélyeztetjük.

 

Minden ötödik síelő iszik

 

Az egyébként közúti közlekedéssel foglalkozó Osztrák Közlekedésbiztonsági Tanács (KFV) egy 2013-as felmérése szerint a síelők és snowboardosok 20%-a fogyaszt valamennyi alkoholt a pályára lépés előtt. Közülük majdnem minden harmadik (29%) kifejezetten magas, fél ezrelékes véralkoholszinttel csúszott le. Ausztriában ennyi alkohol elfogyasztása után már nem szabad volán mögé ülni.

 

Minél idősebb egy síelő, annál józanabb életmódot folytat a pályán: míg a 15-24 év közöttiek 26%-a öntött fel a garatra, addig a 25-49 éves korosztályból 24%, az 50 év felettiek közül pedig 7% poharazott egy kicsit. Az iddogálók 73%-a választotta a könnyű italokat (például sört), 24% közepesen erős innivaló mellett döntött (pl. bor) és 8% kifejezetten a röviditalokra hajtott. A három számot összeadva az is kiderül, hogy 5% legalább két kategóriába is benevezett egyszerre. Ezzel szemben a nők 83%-a és a férfiak 79%-a tudott ellenállni a kísértésnek.

 

Hidegben másképp hat

 

Nagyon csábító, hogy a nagy hidegben egy kis sör, bor vagy pálinka felhajtásával melegítsük fel magunkat. De nem árt tudni, hogy ha így teszünk, milyen fiziológiai hatásokat váltunk ki a szervezetünkből.

 

Érzésre felmelegít, valójában kihűt

 

Először is a bőrünkhöz közelebb található vérerek ki fognak tágulni, míg a tőle távolabb esők beszűkülnek. Ennek eredményeképpen a szokásosnál több hőt fogunk leadni, ezért a belső szerveink hőmérséklete csökkenni kezd. Ez pedig apránként kritikus mértékű kihűléshez, azaz hipotermiához vezethet. Ráadásul ezt észre sem fogjuk venni, hiszen a nagyobb hőleadás miatt a felszínen kellemes melegséget érzünk. Ha még a józan ítélőképességünket is elveszítjük az alkohol miatt, akkor azt sem tudjuk majd megítélni, mikor kellene már meleg helyiségbe húzódnunk.

 

Gyorsabban kifáraszt

 

Az alkohol, a mozgás és a hideg kombinációjával a 22-es csapdájában találjuk magunkat. Egyrészt az italozás miatt gyorsabban kifáradunk. Másrészt viszont a normál hőmérsékletünk fenntartásához a megszokottnál több energiakifejtésre, vagyis még több mozgásra van szükség. Ez pedig tovább fokozza mind a fáradtságot, mind a hőleadást.

 

Elhasználja a vízkészletünket

 

Az alkohol normál körülmények között is dehidratál, azaz eltávolítja a vizet a szervezetből. De zimankóban, síelés közben ez fokozottan igaz. Egyrészt azért mert sokat izzadunk. Másrészt a hideg és erős szél segíti az elpárolgást, aminek köszönhetően még a normál leheletünk révén is több víz jut ki a szervezetünkből, mint máskor. És akkor az illemhely gyakori látogatásáról még nem is esett szó. Így aztán összességében nagyságrendileg több víz távozik, mint amennyit magunkhoz veszünk.

 

Bele is lehet halni

 

Ha teljesen elveszítjük az önkontrollunkat, mértéktelenül iszunk és jóval tovább maradunk a hidegben, mint kéne, az is megeshet, hogy elalszunk vagy elveszítjük az eszméletünket, és szélsőséges esetben meghalhatunk.

 

Épp mint autóvezetéskor

 

Persze a fenti egy igen extrém, elrettentő példa. De ahhoz, hogy baj történjen, nem kell elképesztően sokat vedelni: már kis mennyiség is komoly veszélyt jelenthet. Ugyanis az alkohol befolyása alatt nem csak a sebességet és távolságot mérjük fel rosszul, hanem a koordinációs készségünk is romlik, és megnő a reakcióidőnk. És a szakemberek szerint ennek veszélyét, a balesetek kialakulásának esélyeit az emberek jócskán alá szokták becsülni.

 

A havon is tartsuk be a KRESZ-t!

 

A vezetés és a síelés között nem csak az alkoholfogyasztás, hanem a „közlekedési szabályok” betartása terén is párhuzamot lehet vonni. A Nemzetközi Sí Szövetség (FIS) egy tíz pontból álló sí KRESZ-t dolgozott ki, amelyet illik ismernünk és betartanunk a pályákon, mert így számos tipikus baleset elkerülhetővé válik. Balesetek körülményeinek kivizsgálásánál, illetve a felelősség megállapításánál is ezt szokták figyelembe venni.

 

És még a biztosító sem fizet

 

Bizony hiába van biztosításunk, hogyha gondatlanul viselkedünk. Ez ugyanis mentesíti a biztosítót a fizetési kötelezettség alól. A legtöbb szerződésben tételesen is kiemelnek pár konkrét példát is arra vonatkozóan, hogy mi számít gondatlanságnak. És az esetek nagy részében mindjárt az első pontban szerepel kizáró tényezőként az, ha a biztosított kábítószer vagy alkohol befolyása alatt áll. Úgyhogy az ivással duplán rosszul járhatunk: a poharazás nem csak az egészségünk, de a pénztárcánk rovására is mehet.

K&H utasbiztosítás kalkulátor

nap

K&H útitárs alkalmazás

Töltsd le az ingyenes K&H útitárs alkalmazást.
Segélyhívás, kárbejelentés, utasbiztosítás kötés és hasznos dolgok egyben.

Google play
részletek
App store
részletek