Veszélyesebb az ónos eső, mint gondolnánk


2015. február 9.

Ritkán okoz akkora károkat a fákra, vezetékekre, talajra fagyó jégpáncél, mint amilyen a 2014. decemberében tapasztalt katasztrófa volt, de így is az autósok és gyalogosan közlekedők rémálma, amikor az időjárás jelentésben elhangzik az ónos eső, vagy ólmos eső kifejezés. De mit történik ilyenkor? Miért veszélyes? Mit tehetünk a balesetek elkerülése érdekében?

Egy kis fizika mindenkinek

 

Túlhűlt vízcseppekből álló csapadék az ónos eső, amely a talajra (villanyvezetékre, faágra, kerítésre, tetőcserépre) hullva azonnal megfagy és egyre vastagodó, hízó jégkérget képez. Kialakulását az idézi elő, ha a felső és alsó hideg légréteg közé egy melegebb légréteg szorul. Tehát a csapadék hó formájában kezd esni, majd megolvad, de mielőtt a földre érkezne, egy újabb hideg légrétegben megfagy, így vagy jégdara, vagy ónos eső lesz belőle. A vízből jég képződését, azaz a halmazállapot-változást a felszínhez való érkezés ütközése indítja be.

 

A hízó jégréteg okozta károk

 

Egész erdőrészek estek a decemberi ítéletidő áldozatává, több megyében áramkimaradások emlékeztettek bennünket újra arra, hogy civilizációnk érhálózata milyen sérülékeny. A vezetékekre fagyott 8-10 cm-es jégkéreg, vagy a kidőlő fák vezetékszakadásokhoz vezettek. A károk felmérése, még a mai napig folyik.

 

 

Nem árt az elővigyázatosság

 

Ha ilyen időjárási helyzet az otthonunkban ér bennünket, akkor a legjobban tesszük, ha nem indulunk útnak, sem gyalogosan, sem autóval. Ha az autó fa alatt, vagy vezeték közelében áll, érdemes még az ónos eső kezdetekor arrébb parkolni. Ha leszakadt a vezeték, ne menjünk a közelébe, még akkor sem, ha ott áll a kocsink! Ilyenkor a legtöbb, amit tehetünk, hogy felhívjuk a 112-t, és ha otthon nincs áram, fűtés, akkor gondoskodunk a vészhelyzetre előkészített gyertyákról, jól felöltözünk, és figyelemmel kísérjük a híradásokat.

 

Korcsolyapálya az úton

 

Ha útközben jégpályává vált az út alattunk, semmiképpen ne essünk pánikba. Lassan, körültekintően, előzékenyen vezessünk. De akkor sincs tragédia, ha az első lehetséges megállóhelyen félreállunk a forgalomból. Télen mindig teli tankkal menjünk településen kívülre, így hosszú órákon át nyugodtan várakozhatunk a segítségre, ha úgy alakul. De erdős részen ne álljunk meg, mert a kidőlő fák balesetveszélyesek lehetnek. Ha vezetés közben megcsúszunk, legyünk észnél. Vegyük le a lábunkat a gázpedálról és a kormányt forgassuk a csúszás irányába, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. Tilos a fékezés, mert akkor tovább pörgünk!

 

Zokni a cipőre

 

Ónos eső idején még az utcai gyalogos közlekedés is veszélyes üzem. Idősek ilyenkor semmiképpen ne induljanak el – egy combnyaktörést kockáztatni nem szabad! A fiatalabbaknak is balettos mozdulatokkal jár ilyenkor a közlekedés. De van egy praktika, amellyel segíthetünk magunkon. Egy elhasznált nagyméretű zoknit húzzunk a cipőnkre – így az nem fog annyira csúszni.

K&H casco biztosítás kalkulátor