Így vezessünk, ha leszakad az ég


2014. szeptember 12.

Szakadó esőben különösen veszélyes vezetni, a videómegosztó oldalakon rengeteg olyan felvételt találunk, ami azt mutatja, hogyan korcsolyáznak az autók a vizes úton és válnak teljesen irányíthatatlanná. Az úgynevezett aquaplaning – vagy vízen történő felúszás – az autóvezetők számára az egyik legijesztőbb és legveszélyesebb jelenség, hiszen a tapadás elvesztése következtében összevissza csúszkálnak és pörögnek a kormányozhatatlan autók. Érdemes időben felkészülni, és néhány tanácsot megfogadni!

Mi az az aquaplaning?

 

A Michelin abroncsgyártó cég szerint vízen csúszásról, vagy aquaplaningről akkor beszélhetünk, ha az abroncsok és az útburkolat közötti vizet nem lehet kiszorítani. Ilyenkor az abroncs előtt feltorlódik a víz, és az abroncs elveszíti a kapcsolatot az útburkolattal, hiszen a víz nyomása nagyobb lesz, mint az abroncs és az útburkolat közötti átlagos nyomás. A tapadás megszűnik, az autó pedig szinte egy csónakként felsiklik a vízre, és irányíthatatlanná válik.

 

Mikor kell ezzel a jelenséggel számolni?

 

A tapadás nélkül a kerekek csúsznak, és az autót nem tudjuk kormányozni. Az ijesztő helyzettel akkor kell számolnunk, ha például a heves esőzések miatt mély víz van az úton, különösen híd alól, vagy alagútból való kihajtás során.

 

aquaplaning

Mit tehetünk ellene?

 

Legyünk elővigyázatosak! Ellenőriztessük rendszeresen az autónkat, beleértve az abroncsokat és az abroncsnyomást is. A kopott abroncs kevésbé képes ellenállni az aquaplaningnak, a nem megfelelő nyomás a gumikban szintén növeli a baleset kockázatát. A Michelin szakértői szerint amennyiben az abroncsnyomás az ajánlott értéknél 30 százalékkal alacsonyabb, az aquaplaning veszélye már meredeken nő!

 

Az abroncsoknál a kopás mértéke mellett, az úgynevezett profilmélység - mintázat - is fontos szerephez jut az esőzések alatt, a nagyobb meglévő profilmélység ugyanis csökkenti az aquaplaning veszélyét, hiszen több vizet képes elvezetni az abroncs. Ajánlott a legalább 3 milliméteres profilmélység.

 

Fontos tudni, hogy minél mélyebb a víz és minél gyorsabban hajtunk, annál nagyobb az esélye az aquplaningnek heves esőzések alatt, ezért sok csapadék esetén először is lassítsunk, és legyünk különösen körültekintőek. Ha nagyobb tócsákat látunk, még inkább csökkentsük a sebességünket.

 

Mit tehetünk, ha mégis megtörtént a baj?

 

Közlekedésbiztonsági szakemberek szerint akármennyire rossz a helyzet a legfontosabb teendő, hogy megőrizzük a hidegvérünket. Ne fékezzünk, ne rángassuk a kormányt, inkább vegyük le a lábunkat a gázról, várjuk meg amíg az autó lelassul, és ha újra van tapadás, akkor próbáljunk meg fékezni és a helyes irányba kormányozni az autót.

K&H casco biztosítás kalkulátor