így kerüld el a balesetet, ha menet közben meghibásodik az autód!

2019. március 22.
Defekt, motorleállás, fékhiba – váratlan veszélyhelyzetbe minden autóvezető kerülhet. Ám ha előre felkészülünk ezekre az elsőre ijesztő szituációkra, akkor sikeresen elkerülhetjük a baleseteket!

így kerüld el a balesetet, ha menet közben meghibásodik az autód!

(kép forrása: pixabay)

1. defekt

Egy átlagos autóvezető életében 10 évente, nagyjából 150 000 kilométerenként fordul elő defekt. Jobb esetben csak a lassú defekttel találkozunk, ami során a gumi lassan, órák vagy napok alatt ereszt le. Ennek oka lehet a rossz tömítés, sérült szelep, a felni hibája, de akár egy kisebb fém tárgy ütötte lyuk is. A helytelen vezetéstechnika is okozhatja az abroncs sérülését:

  • ha parkoláskor a szegéllyel párhuzamosan állunk meg és lesúroljuk az abroncsokat,
  • félig a padkán történő parkolásnál nem a gumi teljes felszíne, csak a fele vagy egy része van a padkán,
  • túlterheljük a gumikat, vagy
  • tartósan alacsony lesz a guminyomás.

Lassú defekt esetén lépjünk enyhén a gázra, hogy elegendő úttartást nyerjünk, és úgy állhassunk meg, hogy uraljuk a járművet.

A rosszabb eset, ha durrdefektet kapunk, amit egy nagy és éles tárgy okozhat. Ebben a szituációban nem szabad vészfékezni, hanem ellenkormányozás közben finom lassító fékezéssel kell megállítani az autót, elkerülve minden hirtelen mozdulatot. 

2. motorleállás

A motor leállását gyakran jelzi a műszerfalon felvillanó „Motorhiba” lámpa. Ha már induláskor kigyullad a motorhiba lámpa, ne induljunk el a járművel, hanem forduljunk szervizhez. Ha útközben tapasztaljuk, az első lehetséges helyen félre kell állni és – mivel az ilyen jellegű hibák maguktól nem javulnak meg – trélert kell hívni, hiszen megfelelő diagnosztikai műszerek hiányában nem deríthető ki, hogy mi okozta a jelzést.

3. hűtővíz túlmelegedés

Nagy melegben vagy komolyabb emelkedőn felfelé haladva megeshet, hogy az autónkban nem megfelelően működik a motorhűtés és felvillan a hűtővíz magas hőmérsékletét jelző lámpa. Ebben az esetben félre kell húzódni, pár percig alap fordulatszámon járatni a motort, majd leállítani. A „felforrt hűtővíz” egyik oka lehet, hogy nincs elegendő hűtővíz a rendszerben. Ebben az esetben könnyen orvosolható a gond: elegendő addig várni, amíg a hűtőfolyadék hőmérséklete 50C fok körüli értékre csökken, majd óvatosan töltsük utána.

Ha a túlmelegedést a radiátor lamelláinak bekoszolódása, eltömődése okozza, akkor bár nem tűnik túl kellemes megoldásnak a nyári melegben, mégis érdemes bekapcsolni a fűtést, mivel ez hőelvonással jár és segíthet eljutni a legközelebbi benzinkútig. Ott pedig próbáljuk meg vízsugárral a radiátor lamelláit újra átjárhatóvá tenni.

A probléma lehet nagyobb is – ha laza az ékszíj, rossz a termosztát vagy az olajozás, az is túlmelegedéshez vezethet, ám ebben az esetben érdemes mihamarabb szakemberhez fordulni, különösen, ha visszatérő problémáról van szó.

4. nem fog az üzemi fék

Ha út közben azt tapasztaljuk, hogy a fék nem fog megfelelően, a legfontosabb, hogy semmiképp ne essünk pánikba. Ha bekapcsolt tempomattal haladunk, az első dolgunk legyen kikapcsolni azt, majd kapcsoljuk be a vészvillogót, ezzel tájékoztatva arról a forgalom többi résztvevőjét, hogy problémánk adódott. A motorfék lassítani fogja az autót, és ahogy lassulunk, fokozatosan váltsunk vissza kisebb sebességfokozatba. Ha a sebességünket gyorsan kell csökkenteni, a kéziféket lassan, benyomott kioldógombbal húzzuk be (vigyázzunk, mert a kézifék a hátsó kerekeket rögzíti), és ha kellően lelassultunk, az autót navigáljuk óvatosan az út jobb széle felé.

Annak érdekében, hogy ezeket a hibákat elkerüljük, a fékbetét hatásosságát érdemes naponta legalább az első elinduláskor fékpróbával ellenőrizni. Az a jó, ha benyomást követően a fék felkeményedik. Ha a fékpedál útja túl hosszú és az ellenállás nem szilárd: a fékrendszerbe levegő jutott. Ha a pedál teljesen benyomható, és eközben nem érzünk ellenállást, akkor a fékfolyadék jó eséllyel elfolyt. Autómosást követően mindig érdemes ellenőrizni a féket, hiszen ha víz került a fékbetétekre, akkor gyengül a fékhatás. Ezt a vizet lassú menetben, gyenge fékezés mellett tudjuk elpárologtatni.

5. kigyullad az autónk

Az autók esetében a tűz leggyakrabban a motortérben és az utastérben keletkezik – olvasható a katasztrófavédelem honlapján. Több oka lehet a gyulladásnak, ugyanakkor, ha füstöt látunk, vagy égett szagot érzünk menet közben, teendőnk minden esetben megállni a lehető leghamarabb! Ha elektromos tüzet tapasztalunk (égett szag és a műszerfalból jövő füst az utastérben), akkor az első lehetőségnél álljunk meg, vegyük le a gyújtást, majd vegyük ki slusszkulcsot. Az áramtalanítással megszüntethetjük a zárlatos vezeték túlmelegedését.

Ha a motortér gyullad ki, akkor szintén meg kell állni, le kell állítani a motort majd levenni a gyújtást. A motorháztetőt csak akkor nyissuk fel, ha a kezünkben van egy beüzemelt tűzoltó készülék, mert a motortérbe friss levegőt engedve a lángok felcsaphatnak. A tűzoltó készüléket mindig szakaszosan üzemeltessük és ha a csomagtartóban tároljuk, ügyeljünk rá, hogy a csomagok elmozdítása nélkül hozzáférhessünk.

Jobb félni, mint megijedni, éppen ezért fontos, hogy biztosítsuk magunkat minden fronton! Kattints és tudj meg többet az elemi károk, törés és a lopás esetén is segítséget nyújtó K&H casco biztosításról vagy a most akár 39% kedvezménnyel és ajándék utasbiztosítás kuponnal igényelhető K&H kötelező biztosításról!

Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!

K&H kötelező biztosítás K&H casco biztosítás