Tippek lemerült akkumulátorhoz


2015. január 7.

Bosszantó, amikor a nagy téli hidegben, esetleg hóban éppen indulnánk valahová a kocsival, de nem sikerül beindítani a motort. Nos, nem teljesen biztos, de jó esély van rá, hogy ilyenkor az akkumulátor a ludas.

Az akkumulátor az aktuális évszaktól függetlenül öregszik és előbb-utóbb elhasználódik. Ha éppen nincs jó állapotban, akkor a hideg csak tovább rontja a helyzetet. Ilyenkor sokkal könnyebben és gyakrabban fordul elő, hogy az indítókulcs elfordításakor éppen csak köhög egyet-kettő a kocsi és nem indul be. Vagy egyetlen hangot sem ad, csupán a műszerfal világosodik ki. Totális áramhiány esetén még ez is elmaradhat.

 

Persze nem mindegy, hogy a három lehetőség közül melyik következik be, ebből ugyanis következtethetünk rá, hogy van-e még valamennyi áram az akkumulátorban. Szerencsés esetben elképzelhető, hogy elvileg képes lenne a motor beindítására, csak a nagy hideg miatt nem tud elég áramot leadni.

 

Kezdjünk valami kisebbel

 

Nem csak gyenge akkumulátornál, hanem általában, hosszú távon is jó ötlet, ha a kulcs elfordítása után nem rögtön a nagy áramfelvételt igénylő indítómotort pörgetjük meg, hanem előbb egy kisebb energiaigényű eszközt, például a fényszórót kapcsoljuk be. Egyes autók ilyenkor eleve, automatikusan bekapcsolják a helyzetjelzőt, vagy a fényszórót, a dízel autók pedig az esetek többségében (főleg hidegben) az izzítógyertyát. Ekkor várjunk egy kicsit, és csak utána próbálkozzunk azt indítással.

 

Nem szabad erőltetni

 

Ha a motor nem akar beindulni, folyamatosan 10 másodpercnél tovább ne erőltessük az indítózást, továbbá egy-egy kísérlet között érdemes legalább egy percet várni.

 

Vigyük meleg helyre

 

Elméletben segíthet, ha az akkumulátort meleg helyre visszük. A gyakorlatban ez nem biztos, hogy kivitelezhető vagy megéri. Hiszen maga a jármű nem mozdul, az akkumulátor kiszerelése pedig nem minden autónál egyszerű. De még ha sikerül is, kérdéses, hogy az időigényes ki- és beszerelés, illetve a kettő közötti várakozás vajon fog-e eredményt hozni.

 

Töltés

 

A leginkább ajánlott megoldás a töltés: ehhez nem kell más, csak egy töltő és egy konnektor a közelben. A legegyszerűbb töltőket már 3-4 ezer forintért megvásárolhatjuk, kis helyet foglalnak, úgyhogy megéri magunknál tartani egyet. Elvileg mindössze annyi a feladat, hogy a töltő két csipeszét rákapcsoljuk az akkumulátor megfelelő sarujára, majd a hálózatba dugjuk a készüléket. Ugyanakkor pár dologra érdemes figyelni:

 

  • Folyadékszint. Ha régi típusú, gondozást igénylő akkumulátort használunk, akkor első lépésként ellenőrizzük, hogy akku lemezeit ellepi-e a folyadék. Ha nem, akkor töltsük fel a cellákat ioncserélt, azaz desztillált vízzel. (Ennek kicsi a valószínűsége, mivel az új, modern akkumulátoroknak már nincs szüksége ilyen karbantartásra, nem kell és nem is lehet megbontani a házukat.)
  • Jó szellőzés. Olyan helyiségben töltsük az ajtó, aminek jó a szellőzése, a töltés közben esetleg keletkező gázok miatt, és a dohányosok ne gyújtsanak rá. Kizárólag a már említett régi típusú akkumulátor esetén szükség lehet a cellazáró fedelek meglazítására, hogy a keletkező gázok távozni tudjanak.
  • Legyen tiszta a saru. Nem csak az akku belső állapota, töltöttségi szintje okozhat gondot, hanem az összeköttetés is. Éppen ezért az akkumulátor saruit is célszerű ellenőrizni – főleg töltés előtt –, és szükséges esetén megtisztítani vagy cserélni.
  • Ügyeljünk a pólusokra. Általában fekete és vörös színkód jelzi a pozitív és negatív pólust. Ügyeljünk rá, hogy melyik csipeszt melyik sarura kötjük.
  • Nem mindegy a sorrend. Elsőként célszerű a töltőt az akkura kapcsolni, és csak utána bedugni a konnektorba. Amikor pedig végeztünk, előbb húzzuk ki a töltőt falból, és utána kapcsoljuk le az akkumulátorról. Ellenkező esetben két áram alatt lévő eszközt kapcsolunk össze vagy szét, ami szikrázással járhat.

 

Nem árt tisztában lenni vele, hogy a töltés több órába telik, magyarul azonnal megoldásként biztosan nem használható.

 

Bebikázás

 

A gyors megoldás az, ha egy járó motorú autóból töltünk áramot a lemerült akkunkba. Ehhez persze kell egy másik, segítőkész autós és egy megfelelő kábel.

 

  • Parkoljunk közel egymáshoz.
  • Kapcsoljuk le a gyújtást és minden elektromos berendezést mindkét kocsin.
  • Kössük össze kábellel a két autón az azonos pólusokat (pl. először mindkettőn a pozitívat, majd mindkettőn a negatívat).
  • Indítsuk be a működő autót és várjunk egy percet.
  • Indítsuk be a lemerült autót. Ha nem sikerülne, egy perc után érdemes újra próbálkozni.
  • Távolítsuk el a kábelt, a már ismert módon (pl. először mindkét autóról a pozitív, majd mindkettőről a negatív pólust lekapcsolva).
  • Hagyjuk járni egy kicsit a lemerült autó motorját, hogy töltődjön az akkumulátor.
  • Induljunk el az autóval, és a további töltődés érdekében menjünk vele minél többet.

 

De mitől merül le?

 

Az autók akkumulátorának az a működési elve, hogy a leadott töltést viszonylag gyorsan vissza is kell kapnia. Ha csak fogyasztjuk az áramot, de nem megyünk az autóval eleget, akkor a generátor nem tudja visszatermelni az elvesztett töltést. Ezért lehet elég a lemerüléshez például egy éjszakára égve hagyott belső világítás.

 

Míg egy-egy külső töltés megnövelheti az élettartamát, a teljes lemerülés viszont nem tesz jót az akkunak. Ha egyre gyakoribb töltésre van szükség, az annak a jele, hogy az akkumulátor egyszerűen elöregedett, és megérett a cserére.

 

Hogyan cseréljünk?

 

Fontos, hogy csak olyan akkumulátort vásároljunk, ami megfelel az autónk elektromos rendszerének. Manapság a 12 voltos rendszerek az általánosan elterjedtek. Ezzel együtt érdemes ellenőrizni az autónk leírását, illetve hogy milyen a régi akkunk – már csak azért is, mert a méret, illetve a kábelek csatlakoztathatósága is számít.

 

Ha a ki- és beszerelést saját magunk is meg tudjuk oldani, akkor akár egy autósbolt vagy szupermarket polcáról is leemelhetünk egy új akkut. Ha viszont az autó üzemképes, érdemes olyan helyen – benzinkútnál, szervizben – megejteni a vásárlást, ahol minden paramétert tisztázni lehet, és a cserében is tudnak nekünk segíteni. Ha pedig a lemerült akku miatt az autó nem megy sehová, hívhatunk olyan segélyszolgálatot, amely helybe hoz nekünk újat és be is szereli.

 

Fontos tudni, hogy a leselejtezett akkumulátor veszélyes hulladék, amit ennek megfelelően kell kezelnünk vagy nekünk, vagy ezt is bízzuk arra a szakemberre, aki a cserében segített.

 

 

K&H casco biztosítás kalkulátor